Polska rewelacją EXPO 2015 w Mediolanie

6 miesięcy, ponad 1,6 mln gości, 17 ton polskich jabłek rozdanych gościom Pawilonu Polski, 1000 spotkań dla przedsiębiorców, 16 mln odbiorców kampanii on-line. Polska obecność na Wystawie Światowej Expo 2015 w Mediolanie zakończyła się ogromnym sukcesem.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podsumowuje udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie, która zakończyła się w sobotę, 31 października. W ciągu 6 miesięcy Pawilon Polski przeżywał oblężenie – odwiedziło go ponad dwa razy więcej gości niż początkowo szacowano. Organizatorzy spodziewali się 800 tysięcy gości, a ostatecznie Pawilon odwiedziło aż 1 670 312 osób! Wśród nich znaleźli się przedstawiciele rządów, sportowcy, artyści, politycy i dziennikarze. Rekord liczby zwiedzających został pobity w sobotę 12 września. W Pawilonie Polski pojawiło się wtedy 24897 osób. Prezentacjom regionalnym, konferencjom tematycznym, pokazom kulinarnym czy wydarzeniom kulturalnym towarzyszył program aktywizacji polskich przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego, koordynowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

- Nasza obecność na tegorocznej Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie była wyjątkowo wyrazista. Jako jedni z nielicznych postawiliśmy na tak złożoną i dynamiczną prezentację kraju, opartą o ekspozycję stałą oraz zmieniające się cyklicznie prezentacje regionalne. Wszystko zaś podporządkowane było kluczowemu założeniu naszego udziału w „Wystawie Swiatowej EXPO 2015 -  promocji przemysłu rolno-spożywczego, wspierającej polskich przedsiębiorców w poszukiwaniu nowych rynków zbytu oraz budowaniu trwałych relacji handlowych z partnerami zagranicznymi. Liczba gości w Pawilonie Polski oraz frekwencja na wydarzeniach organizowanych przez nas w ramach programu gospodarczego pozwala stwierdzić, że sukces udziału Polski w EXPO 2015 w Mediolanie zdecydowanie przerósł nasze oczekiwania. Będziemy dążyć do tego, by ten kapitał – zarówno na płaszczyźnie wizerunkowej, jak i biznesowej – wykorzystać w przyszłości możliwie najlepiej – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Tygodnie tematyczne i regionalne

W każdym tygodniu na odwiedzających Pawilon Polski czekały dodatkowe atrakcje prezentujące atuty polskiej kultury, gospodarki czy turystyki. Podczas sześciu miesięcy odbyły się prezentacje Polski Wschodniej, województwa pomorskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego, dolnośląskiego, mazowieckiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego, a także specjalne prezentacje polskich regionów przygotowane przez Polską Organizację Turystyczną oraz prezentacje branży ICT, wzornictwa przemysłowego i technologii kosmicznych.

Program promocji gospodarczej

Aktywny udział polskich przedsiębiorców w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie dał możliwość prezentacji atutów polskiej żywności oraz wykreowania obrazu polskiego przedsiębiorcy jako atrakcyjnego partnera biznesowego w oczach odbiorców z całego świata, przyczyniając się tym samym do wzmocnienia potencjału eksportowego polskich produktów spożywczych. Jest to szczególnie cenne, ponieważ przemysł rolno-spożywczy jest jedną z najszybciej rozwijających się branż. Innowacyjność, rozwój technologiczny, wysoka jakość surowców, a także bogate dziedzictwo kulinarne sprawiają, że polskie produkty są wysoko cenione na rynku międzynarodowym. Wartość eksportu produktów rolno-spożywczych wynosi niemal 20 mld euro, co stanowi ponad 13 % polskiego eksportu ogółem.

Plan wydarzeń w Pawilonie Polski obejmował szereg inicjatyw promujących polski przemysł rolno-spożywczy. Zagraniczni konsumenci i dystrybutorzy mieli możliwość zapoznania się z produktami oferowanymi przez polskich przedsiębiorców dzięki pokazom kulinarnym, debatom, spotkaniom promocyjnym, konferencjom oraz innym wydarzeniom, zarówno o charakterze biznesowym, jak i mniej formalnym. Udziałowi Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 towarzyszył bogaty program gospodarczy, koordynowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Misje gospodarcze, stoiska narodowe na targach branżowych,  konferencje naukowe czy seminaria – zarówno w Pawilonie Polski, jak i na terenie całych Włoch – zaowocowały ponad 1000 bezpośrednich spotkań przedsiębiorców polskich oraz włoskich.

Dzień Polski – 13 września 2015 r.

Szczególnym dniem podczas sześciomiesięcznej prezentacji był Dzień Polski, który miał miejsce 13 września. Polskiej delegacji przewodniczył wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.  Oficjalnym uroczystościom z udziałem przedstawicieli polskiego rządu oraz strony włoskiej towarzyszyły występy artystyczne oraz prezentacje tradycyjnej polskiej kuchni w wykonaniu kucharzy Garnizonu Warszawa. Zwieńczeniem Dnia Polski na EXPO 2015 w Mediolanie był  koncert galowy Orkiestry Warszawskiej Filharmonii Narodowej na jednej z najsłynniejszych scen muzycznych w Europie – Auditorium di Milano. Ku zachwytom mediolańskiej publiki orkiestra wykonała koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina, a także – po raz pierwszy we Włoszech – Symfonię „Tansman Epizody” op. 85 na orkiestrę i fortepian i organy obbligato.