Historia EXPO

Pierwsza wystawa odbyła się w 1751 w Londynie, a dwie następne w 1798 i 1802 w Paryżu, jednak za pierwszą prawdziwie międzynarodową wystawę światową uznaje się Wielką Wystawę (Great Exhibition) w Londynie w 1851.Od tego czasu wystawa odbyła się 71 razy.

Z okazji EXPO powstało wiele budynków, które stały się symbolami miast. Wśród nich warto wymienić Atomium – monumentalny model kryształu żelaza, powiększony 165 miliardów razy, zbudowany z okazji Wystawy Światowej w Brukseli w 1958 jako symbol ówczesnych naukowych oraz technicznych osiągnięć „wieku atomu”. Specjalnie na paryską Wystawę Światową w 1889 zbudowano Wieżę Eiffla, która miała zademonstrować poziom wiedzy inżynierskiej i możliwości techniczne epoki. Organizatorzy kolejnych wystaw chcą pokazać najciekawsze osiągnięcia m.in. w dziedzinie rozwiązań technicznych i architektonicznych.
Najbliższa Wystawa Światowa EXPO w 2017 roku po raz pierwszy odbędzie się w Kazachstanie, w jego stolicy – Astanie.

Poprzednie edycje Światowych Wystaw EXPO miały miejsce w Mediolanie i Szanghaju. Głównym organizatorem polskiego uczestnictwa w tych Wystawach była Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zarówno w Mediolanie, jak i w Szanghaju, PARP przygotowała ekspozycję, która spotkała się ze spektakularnym zainteresowaniem gości - Pawilony Polski na EXPO odwiedzała rekordowa liczba osób (w Szanghaju ponad 8 milionów!).  Wystawom towarzyszył obszerny program promocji Polski, łączący elementy gospodarcze, kulturalne, a także promocję regionów i miast polskich.

Szanghaj 2010

Chińscy organizatorzy Wystawy Światowej przyznali Polsce srebrny medal za kreatywność programową i spójność z tematem przewodnim EXPO – Better City, Better Life. Polski program promocji – przede wszystkim gospodarczej – zdobył także uznanie opiniotwórczych chińskich mediów (1157 chińskich dziennikarzy odwiedziło Pawilon Polski podczas Wystawy, a w chińskich mediach pojawiło się ok. 600 publikacji na temat polskiego pawilonu i naszej prezentacji podczas EXPO). 15 listopada 2010 r. ramach wydarzenia “2010 CBN Marketing Awards for Expo 2010 Shanghai China” Polska otrzymała prestiżową nagrodę w kategorii: „Najlepsza Promocja Kraju” Szanghaj Expo 2010 r.

Mediolan 2015

Obecność Polski na  Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie była również wyjątkowo wyrazista. Polska jako jedna z nielicznych przygotowała złożoną i dynamiczną prezentację kraju, opartą o ekspozycję stałą oraz zmieniające się cyklicznie prezentacje regionalne.  Pawilon odwiedziło dwukrotnie więcej gości od pierwotnie zakładanych szacunków. Prezentacjom regionalnym, konferencjom tematycznym, pokazom kulinarnym i wydarzeniom kulturalnym towarzyszył wieloaspektowy program gospodarczy, obejmujący m.in. 5 stoisk narodowych na targach branżowych we Włoszech, 9 giełd kooperacyjnych, 5 pokazów kulinarnych, konferencje naukowe, spotkania networkingowe, misje zakupowe. Efektem działań było ponad 1000 spotkań pomiędzy polskimi a włoskimi przedsiębiorcami.