Polska na EXPO 2015 - podsumowanie po czterech miesiącach

Ponad 816 000 gości w Pawilonie Polski, 100 mln odbiorców kampanii internetowej, 16 tygodni regionalnych i tematycznych, konferencje gospodarcze, pokazy kulinarne czy koncerty Chopinowskie – udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie to kompleksowa i wielobarwna promocja polskiej gospodarki, kultury, turystyki, a także polskiej kreatywności oraz gościnności. Bilans czterech miesięcy Wystawy przerósł początkowe założenia i oczekiwania organizatorów, a Dzień Polski, przypadający na 13 września, będzie doskonałą okazją do prezentacji tych sukcesów.

 

Wydarzenia w Pawilonie Polski

Pawilon Polski jest czwartym co do wielkości pawilonem wśród wszystkich krajów biorących udział w EXPO 2015. Od pierwszych dni Wystawy Pawilon zachwyca zwiedzających wyjątkową elewacją, nawiązującą do typowych dla polskiego krajobrazu drewnianych skrzynek na jabłka. Zaraz po wejściu do Pawilonu goście kierują się do otoczonego lustrami sadu jabłoni, umieszczonego na górnej kondygnacji. Na niemal 1400 mkw. przestrzeni ekspozycyjnej znajdują się ponadto m.in. restauracja serwująca dania kuchni polskiej, sklep z polskimi produktami, sala kinowa, instalacja multimedialna prezentująca polski przemysł rolno-spożywczy, przestrzeń zabawy interaktywnej czy wystawy czasowe realizowane we współpracy z regionami i partnerami zaangażowanymi w udział Polski w EXPO 2015.

 

W każdym tygodniu na odwiedzających Pawilon Polski czekają dodatkowe atrakcje prezentujące atuty polskiej kultury, gospodarki czy turystyki. Do tej pory odbyły się: Tydzień Polski Wschodniej, Tydzień Polskiej Turystyki, Tydzień Województwa Pomorskiego, Tydzień Województwa Łódzkiego, Tydzień Kosmiczny, Tydzień Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Tydzień Województwa Dolnośląskiego, a także prezentacje polskich regionów prowadzone przez Polską Organizację Turystyczną.

 

Tydzień Polski Wschodniej

Tydzień Polski Wschodniej w dniach 11-17 maja zainaugurował tygodnie tematyczne w Pawilonie Polski. Dzięki serii wydarzeń o charakterze artystycznym, biznesowym oraz promocyjnym zaprezentowany został potencjał województw: Podkarpackiego, Podlaskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Świętokrzyskiego oraz Lubelskiego. Kulminacją tego tygodnia była Konferencja Polski Wschodniej z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz województw Polski Wschodniej, którzy dyskutowali na temat konkurencyjności wiodących sektorów regionu. Obchody tygodnia uświetnił występ polskiej mezzosopranistki, Alicji Węgorzewskiej, wystawa prac Rafała Olbińskiego, a także pokazy kulinarne Karola Okrasy.

 

Tydzień Polskiej Turystyki

Organizatorem Tygodnia Polskiej Turystyki, który odbywał się między 18 a 24 maja w Mediolanie była Polska Organizacja Turystyczna. Turystyczny potencjał naszego kraju został zaprezentowany m.in. dzięki mobilnemu punktowi informacji turystycznej, ławeczkom multimedialnym, symulatorowi rowerowemu 5D, kreacjom z bursztynu, pokazom laserowym oraz występom artystycznym. Wszystkim działaniom zarówno w Pawilonie Polski, jak i w przestrzeni miejskiej Mediolanu, towarzyszyło hasło „Poland. Come and find all colours of life”. Partnerami Polskiej Organizacji Turystycznej były polskie regiony i miasta, dla których udział w EXPO 2015 stanowił okazję do szerokiego przedstawienia oferty turystycznej zagranicznym odbiorcom: Miasto Stołeczne Warszawa, Wrocław i Dolny Śląsk, Kraków i Małopolska, Lublin i Województwo Lubelskie, Województwo Podlaskie oraz Związek Miast i Gmin Morskich.

 

Tydzień Województwa Pomorskiego

Między 1 a 7 czerwca gospodarzem Pawilonu Polski było Województwo Pomorskie. Wśród wielu atrakcji, jakie zaprezentował region, znalazły się m.in. prawdziwy piasek z sopockiej plaży, specjały pomorskiej kuchni, wystawa bursztynu, podkreślająca związki pomiędzy sztuką kulinarną a designem prezentacja „Smak przedmiotu”, a także klubowa muzyka z Trójmiasta. Pomorskie przygotowało również bogaty program turystyczny i gospodarczy – seminaria tematyczne, a także Pomorska Gala Biznesu przyciągnęły setki przedsiębiorców, którzy mieli okazję, by nawiązać bezpośrednie relacje biznesowe. Udział Województwa Pomorskiego w Wystawie Światowej EXPO 2015 jest finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, a jego liderem jest Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

 

Tydzień Województwa Łódzkiego

Województwo Łódzkie prezentowało swoje atuty na Wystawie Światowej w dniach 8-15 czerwca. W myśl hasła przewodniego tegorocznej Wystawy Światowej EXPO 2015, Województwo Łódzkie poprzez swoją ekspozycję prezentowało region jako krainę zdrowej żywności oraz znakomitej kuchni.  Odwiedzający Pawilon Polski mieli więc okazję, by skosztować Truskawki Buczkowskiej, cydru z Dobronia, soków z Kałęczewa, tradycyjnych przetworów czy dań kuchni molekularnej w ramach pokazu „Technologia Smaku”. Podczas Tygodnia Województwa Łódzkiego w Pawilonie Polski zaaranżowana została strefa „Fashion Eaters” oraz show room, w którym goście podziwiali ubrania czołowych łódzkich projektantów: Patrycji Plesiak oraz BezAle by Bjorn. Województwo Łódzkie jako region z bogatymi tradycjami w przemyśle odzieżowym, włókienniczym i wzorniczym zaprezentowało również dorobek rodzimych firm, m.in. Tudor, Sesto Senso, Konrad czy Jubistyl.

 

Tydzień Technologii Kosmicznych

Podczas Tygodnia Technologii Kosmicznych odbyła się seria wydarzeń biznesowych i promocyjnych związanych z polskim sektorem kosmicznym, m.in. seminarium dot. obserwacji ziemi z udziałem ekspertów Europejskiej Agencji Kosmicznej, a także  Polsko-włoska konferencja o współpracy gospodarczej w sektorze kosmicznym, w której uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Gospodarki, przedstawiciele Zespołu Parlamentarnego ds. Przestrzeni Kosmicznej, przedstawiciele Włoskiej Agencji Kosmicznej, a także przedsiębiorcy z Polski oraz Włoch. Eksponaty prezentowane w Pawilonie Polski nawiązywały do tematu przewodniego wystawy, „Wyżywienie planety, energia dla życia”. Partnerami ekspozycji udostępnionej w Pawilonie Polski były Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk, Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, a także polskie przedsiębiorstwa z sektora kosmicznego.

 

Tydzień Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Między 22 a 28 czerwca przed publicznością z całego świata prezentowało się Województwo Kujawsko-Pomorskie. Przed Pawilonem Polski pojawił się pięciometrowy portret Mikołaja Kopernika z układem heliocentrycznym zbudowany z toruńskich pierników.  Uwagę gości przykuwał również sześciometrowy model tężni z oryginalną solanką, działający dokładnie jak prawdziwe obiekty w Ciechocinku i Inowrocławiu. We wnętrzu pawilonu zaprezentowano ekspozycję obrazów Marka Czarneckiego „Przestrzenie Kujawsko-Pomorskie 3D”  wykonanych w unikalnej technice panoram stereoskopowych,  a także przygotowane przez Fundację Tumult pokazy filmów promujące Międzynarodowy Festiwal Camerimage.

 

Tydzień Województwa Dolnośląskiego

Dolny Śląsk prezentował swoje walory na Wystawie Światowej EXPO 2015 między 29 czerwca a 6 lipca. Region zaprezentował się w Mediolanie w artystycznej konwencji czterech żywiołów, które są źródłem najcenniejszych bogactw regionu. Wśród przedstawianych sztandarowych produktów regionalnych  pojawią się między innymi najpiękniejsze zestawy ceramiki bolesławieckiej, ręcznie robiona biżuteria z dolnośląskich agatów i unikatowe w skali Europy wyroby ze szkła kryształowego produkowane w tradycyjny sposób od ponad 140 lat w Hucie Julia.  2 lipca, podczas Dnia Gospodarczego, Dolny Śląsk przedstawił zaś swoją ofertę inwestycyjną.

 

Modułowa promocja Polskiej Organizacji Turystycznej 

Polska Organizacja Turystyczna wraz z regionem małopolskim, świętokrzyskim, podlaskim, kujawsko-pomorskim, dolnośląskim, lubelskim oraz gminami nadmorskimi i Warszawą przygotowała prezentacje, które przybliżyły niepowtarzalną specyfikę polskich regionów gościom Światowej Wystawy EXPO 2015. Przez dwa miesiące wakacyjne działania promocyjne prowadzone były w Pawilonie Polski oraz przed budynkiem. Program wydarzeń zawierał elementy bezpośrednio nawiązujące do projektu Pawilonu Polski, czyli sadu oraz jabłka, odwiedzający zostali zaproszeni do Cudownej Krainy Jabłka - The Wonderland of Apple z całą feerią barw i kształtów, atrakcyjnością, różnorodnością, pozytywną energią i ze smacznym polskim jabłkiem w roli głównej. Dziewięć tygodni aktywności i promocji Polski  w strefie przed Pawilonem Polski oraz w sali regionów połączyła spójna, prosta opowieść o jabłku, które rośnie i dojrzewa w towarzystwie odwiedzających Pawilon Polski.

 

Koncerty chopinowskie

Od początku lipca do końca września goście Pawilonu Polski na EXPO 2015 mogą uczestniczyć w Koncertach Chopinowskich. Przez 13 tygodni, 3 razy dziennie odbywają się recitale młodych, polskich pianistów, będące zapowiedzią XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, który w październiku odbędzie się w Warszawie. Lista artystów koncertujących w Pawilonie Polski: Łukasz Byrdy, Zuzanna Pietrzak, Łukasz Krupiński, Tomasz Pawłowski, Piotr Nowak, Adam Goździewski, Marek Bracha, Paweł Motyczyński, Karolina Nadolska, Szymon Nehring, Joanna Różewska, Paweł Sommer.

 

Program gospodarczy

Podstawą stworzenia strategii udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w odniesieniu do promocji gospodarczej stała się przygotowana we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa lista polskich produktów spożywczych z największym potencjałem eksportowym. Program realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zakłada więc wsparcie rozwoju handlu zagranicznego branż spożywczej, rolniczej oraz przetwórczej. Przedstawiciele polskich firm biorą udział zarówno w wydarzeniach odbywających się w Pawilonie Polski, jak i targach, seminariach czy misjach gospodarczych na terenie Włoch. W maju polscy przedsiębiorcy uczestniczyli  m.in. w jednym z najważniejszych w Europie wydarzeń gospodarczych kierowanych do profesjonalistów, targach Tutto Food oraz giełdzie kooperacyjnej dla branży bezpieczeństwa żywności – Mission for Growth.


Targi Tutto Food

Między 3 a 6 maja w Mediolanie odbyły się Międzynarodowe Targi Spożywcze Tutto Food. To jedno z najważniejszych w Europie wydarzeń gospodarczych kierowanych do profesjonalistów, wśród których znaleźli się agenci handlowi, importerzy, dystrybutorzy oraz managerowie placówek gastronomicznych. Ekspozycję o powierzchni ponad 120 000 m2 odwiedziło 50 000 gości.

W ramach realizacji programu aktywizacji polskich przedsiębiorców Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zorganizowała stoisko narodowe, na którym zaprezentowane zostały polskie produkty, m.in. owoce, soki, nabiał, słodycze, mięso, wędliny, produkty zielarskie. Podczas targów odbyło się również seminarium informacyjno-promocyjne poświęcone polskiej branży spożywczej, a także spotkania z zagranicznymi przedsiębiorcami.

 

Giełda kooperacyjna dla branży bezpieczeństwa żywności – Mission for Growth

6 i 7 maja w centrum Mediolanu odbyła się giełda kooperacyjna z udziałem firm reprezentujących branżę bezpieczeństwa żywności. Dzięki serii bilateralnych, 30-minutowych spotkań uczestnicy mieli okazję zapoznania się z profilem działalności zagranicznych przedsiębiorstw oraz nawiązania współpracy gospodarczej. W giełdzie udział wzięło ponad 300 firm z całego świata, z czego polska reprezentacja stanowiła 10%.

 

Pokazy kulinarne we Włoszech

W czerwcu odbyła pierwsza tura pokazów kulinarnych we Włoszech, jakie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje w ramach programu gospodarczego towarzyszącego udziałowi Polski na Wystawie Światowej EXPO 2015. Celem spotkań w Mediolanie, Rzymie i Neapolu była prezentacja polskich tradycji kulinarnych oraz polskich producentów żywności wśród włoskich odbiorców. Organizatorzy pokazów kulinarnych podkreślają duże podobieństwo pomiędzy polską i włoską obyczajowością, tradycją wspólnego gotowania oraz celebrowania posiłków. Założeniem było przedstawienie możliwości wykorzystania polskich składników w daniach kuchni włoskiej, a tym samym upowszechnienia polskich marek oraz produktów spożywczych, co może przyczynić się do potrzymania tendencji wzrostowej eksportu polskich produktów do Włoch. W spotkaniach udział wzięli importerzy produktów spożywczych, dziennikarze, blogerzy kulinarni, przedstawiciele stowarzyszeń i izb branżowych, restauratorzy, a także przedstawiciele szkół gastronomicznych.

Przez kolejne miesiące polscy przedsiębiorcy będą uczestniczyć w serii targów branżowych we Włoszech (Międzynarodowe Targ Produktów Naturalnych SANA, 12-15 września 2015 r., Bolonia; Międzynarodowe Targi Warzyw i Owoców MACFRUT,  23-25 września 2015 r., Rimini; Międzynarodowe Targi Maszyn i Technologii dla Rolnictwa AGRILEVANTE, 15-18 października 2015 r., Bari). Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości organizuje również misję zakupową przedsiębiorców włoskich do Polski, seminaria naukowe i spotkania networkingowe na temat wspólnych polsko-włoskich projektów badawczo-rozwojowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Rekrutacja na wydarzenia w ramach programu gospodarczego odbywa się na stronie internetowej www.expo.gov.pl: http://expo.gov.pl/promocja-gospodarcza/zglos-swoj-udzial/.

Istotnymi elementami programu promocji gospodarczej są konferencje gospodarcze. Po wakacyjnej przerwie w Pawilonie i Mediolanie odbędą się: konferencja „Spotkania z Polskim Designem – tradycja i współczesność, Polsko-Włoskie Forum Gospodarcze, Dzień Nauki, konferencja nt. polskiego sektora ICT, czy konferencja „Wkład Polski w zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie”.

Polscy przedsiębiorcy będą mogli również skorzystać z oferty kojarzenia partnerów biznesowych w ramach platformy spotkań b2b – Expo Business Matching. Elementem wspierającym wizerunek polskich producentów żywności jest również książka kulinarna „Apetyt na Polskę”, która pokazuje nowoczesne oblicze polskiej kuchni. 

 

Komunikacja

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje program działań komunikacyjnych, które wspierają udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015. Działania prowadzone są głównie we Włoszech oraz w Polsce, a ich celem jest budowa wizerunku Polski jako kraju atrakcyjnego gospodarczo, miejsca do nawiązywania wartościowych kontaktów handlowych oraz lokowania inwestycji.

Podstawowym kanałem komunikacji jest strona internetowa www.expo.gov.pl, która funkcjonuje w trzech wersjach językowych: polskiej, włoskiej oraz angielskiej, a także kanały w mediach społecznościowych: Facebook, Twitter, Youtube. Bezpośrednio przed rozpoczęciem Wystawy rozpoczęta  została kampania promocyjna w internecie, która do dziś dotarła do prawie 100 milionów użytkowników. Użytkownicy strony spędzili na niej już ponad 45 000 godzin, a więc ponad 5 lat. Równie spektakularne wyniki notuje profil na portalu Facebook, który zgromadził już ponad 50 000 fanów, co daje mu drugą pozycję pod względem zasięgu wśród profili wszystkich pawilonów na EXPO 2015 i zdecydowanie lideruje wśród profili pawilonów europejskich. Użytkownicy naszych kanałów informacyjnych to głównie Włosi (na Facebooku to bez mała 90% „lubiących”) i Polacy (45% odwiedzających stronę expo.gov.pl). Najpopularniejszy z postów na Facebooku, informujący o udziale Zbigniewa Bońka w kampanii reklamowej Polski na EXPO, dotarł do ponad 140 tysięcy osób!

Równie istotnym elementem promocji, realizowanym równolegle z działaniami w Internecie, jest kampania tradycyjna. To wspólne przedsięwzięcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Polskiej Organizacji Turystycznej, które gwarantuje stałą obecność informacji o Polsce we włoskich stacjach telewizyjnych oraz przestrzeni miejskiej Mediolanu od maja do września 2015 r. Kampania zakłada dotarcie do 1,5 miliona osób.

Aktywny udział polskich przedsiębiorców w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie daje możliwość prezentacji atutów polskiej żywności oraz wykreowania obrazu polskiego przedsiębiorcy jako atrakcyjnego partnera biznesowego w oczach odbiorców z całego świata, przyczyniając się tym samym do wzmocnienia potencjału eksportowego polskich produktów spożywczych. Udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 został wpisany w projekt „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” w ramach Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka”. Jego głównym założeniem jest budowa autentycznego i trwałego zaufania dla marki POLSKA i Marki Polskiej Gospodarki poprzez przedstawienie Polski jako atrakcyjnego partnera na rynku międzynarodowym. 

 

Do pobrania: PDF, DOCX