Tygodnie regionalne i tematyczne w Pawilonie Polski na EXPO 2015

Umocnienie wizerunku Polski jako wiodącego producenta żywności – to cel, który przyświecał udziałowi naszego kraju w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie. Polska postawiła na kompleksową prezentację sektora rolno-spożywczego, przedstawiając międzynarodowej publice  lokalnych przedsiębiorców żywności i ich doskonałe produkty. W ciągu 6 miesięcy Wystawy odbyło się 21 tygodni regionalnych i tematycznych, które zostały zorganizowane we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i innymi partnerami zaangażowanymi w udział Polski w EXPO 2015.

Tydzień Polski Wschodniej

Tydzień Polski Wschodniej w dniach 11-17 maja zainaugurował tygodnie tematyczne w Pawilonie Polski. Dzięki serii wydarzeń o charakterze artystycznym, biznesowym oraz promocyjnym zaprezentowany został potencjał województw: Podkarpackiego, Podlaskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Świętokrzyskiego oraz Lubelskiego. Kulminacją tego tygodnia była Konferencja Polski Wschodniej z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz województw Polski Wschodniej, którzy dyskutowali na temat konkurencyjności wiodących sektorów regionu. Obchody tygodnia uświetnił występ polskiej mezzosopranistki, Alicji Węgorzewskiej, wystawa prac Rafała Olbińskiego, a także pokazy kulinarne Karola Okrasy.

 Tydzień Polskiej Turystyki

 Organizatorem Tygodnia Polskiej Turystyki, który odbywał się między 18 a 24 maja w Mediolanie była Polska Organizacja Turystyczna. Turystyczny potencjał naszego kraju został zaprezentowany m.in. dzięki mobilnemu punktowi informacji turystycznej, ławeczkom multimedialnym, symulatorowi rowerowemu 5D, kreacjom z bursztynu, pokazom laserowym oraz występom artystycznym. Wszystkim działaniom zarówno w Pawilonie Polski, jak i w przestrzeni miejskiej Mediolanu, towarzyszyło hasło „Poland. Come and find all colours of life”. Partnerami Polskiej Organizacji Turystycznej były polskie regiony i miasta, dla których udział w EXPO 2015 stanowił okazję do szerokiego przedstawienia oferty turystycznej zagranicznym odbiorcom: Miasto Stołeczne Warszawa, Wrocław i Dolny Śląsk, Kraków i Małopolska, Lublin i Województwo Lubelskie, Województwo Podlaskie oraz Związek Miast i Gmin Morskich.

Tydzień Województwa Pomorskiego

Między 1 a 7 czerwca gospodarzem Pawilonu Polski było Województwo Pomorskie. Wśród wielu atrakcji, jakie zaprezentował region, znalazły się m.in. prawdziwy piasek z sopockiej plaży, specjały pomorskiej kuchni, wystawa bursztynu, podkreślająca związki pomiędzy sztuką kulinarną a designem prezentacja „Smak przedmiotu”, a także klubowa muzyka z Trójmiasta. Pomorskie przygotowało również bogaty program turystyczny i gospodarczy – seminaria tematyczne, a także Pomorska Gala Biznesu przyciągnęły setki przedsiębiorców, którzy mieli okazję, by nawiązać bezpośrednie relacje biznesowe. Udział Województwa Pomorskiego w Wystawie Światowej EXPO 2015 jest finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, a jego liderem jest Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Tydzień Województwa Łódzkiego

 Województwo Łódzkie prezentowało swoje atuty na Wystawie Światowej w dniach 8-15 czerwca. W myśl hasła przewodniego tegorocznej Wystawy Światowej EXPO 2015, Województwo Łódzkie poprzez swoją ekspozycję prezentowało region jako krainę zdrowej żywności oraz znakomitej kuchni.  Odwiedzający Pawilon Polski mieli więc okazję, by skosztować Truskawki Buczkowskiej, cydru z Dobronia, soków z Kałęczewa, tradycyjnych przetworów czy dań kuchni molekularnej w ramach pokazu „Technologia Smaku”. Podczas Tygodnia Województwa Łódzkiego w Pawilonie Polski zaaranżowana została strefa „Fashion Eaters” oraz show room, w którym goście podziwiali ubrania czołowych łódzkich projektantów: Patrycji Plesiak oraz BezAle by Bjorn. Województwo Łódzkie jako region z bogatymi tradycjami w przemyśle odzieżowym, włókienniczym i wzorniczym zaprezentowało również dorobek rodzimych firm, m.in. Tudor, Sesto Senso, Konrad czy Jubistyl.

Tydzień Technologii Kosmicznych

Podczas Tygodnia Technologii Kosmicznych odbyła się seria wydarzeń biznesowych i promocyjnych związanych z polskim sektorem kosmicznym, m.in. seminarium dot. obserwacji ziemi z udziałem ekspertów Europejskiej Agencji Kosmicznej, a także  Polsko-włoska konferencja o współpracy gospodarczej w sektorze kosmicznym, w której uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Gospodarki, przedstawiciele Zespołu Parlamentarnego ds. Przestrzeni Kosmicznej, przedstawiciele Włoskiej Agencji Kosmicznej, a także przedsiębiorcy z Polski oraz Włoch. Eksponaty prezentowane w Pawilonie Polski nawiązywały do tematu przewodniego wystawy, „Wyżywienie planety, energia dla życia”. Partnerami ekspozycji udostępnionej w Pawilonie Polski były Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk, Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, a także polskie przedsiębiorstwa z sektora kosmicznego.

Tydzień Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Między 22 a 28 czerwca przed publicznością z całego świata prezentowało się Województwo Kujawsko-Pomorskie. Przed Pawilonem Polski pojawił się pięciometrowy portret Mikołaja Kopernika z układem heliocentrycznym zbudowany z toruńskich pierników.  Uwagę gości przykuwał również sześciometrowy model tężni z oryginalną solanką, działający dokładnie jak prawdziwe obiekty w Ciechocinku i Inowrocławiu. We wnętrzu pawilonu zaprezentowano ekspozycję obrazów Marka Czarneckiego „Przestrzenie Kujawsko-Pomorskie 3D”  wykonanych w unikalnej technice panoram stereoskopowych,  a także przygotowane przez Fundację Tumult pokazy filmów promujące Międzynarodowy Festiwal Camerimage.

Tydzień Województwa Dolnośląskiego

Dolny Śląsk prezentował swoje walory na Wystawie Światowej EXPO 2015 między 29 czerwca a 6 lipca. Region zaprezentował się w Mediolanie w artystycznej konwencji czterech żywiołów, które są źródłem najcenniejszych bogactw regionu. Wśród przedstawianych sztandarowych produktów regionalnych  pojawią się między innymi najpiękniejsze zestawy ceramiki bolesławieckiej, ręcznie robiona biżuteria z dolnośląskich agatów i unikatowe w skali Europy wyroby ze szkła kryształowego produkowane w tradycyjny sposób od ponad 140 lat w Hucie Julia.  2 lipca, podczas Dnia Gospodarczego, Dolny Śląsk przedstawił zaś swoją ofertę inwestycyjną.

Modułowa promocja Polskiej Organizacji Turystycznej – 9 tygodni regionalnych 

Polska Organizacja Turystyczna wraz z regionem małopolskim, świętokrzyskim, podlaskim, kujawsko-pomorskim, dolnośląskim, lubelskim oraz gminami nadmorskimi i Warszawą przygotowała prezentacje, które przybliżyły niepowtarzalną specyfikę polskich regionów gościom Światowej Wystawy EXPO 2015. Przez dwa miesiące wakacyjne działania promocyjne prowadzone były w Pawilonie Polski oraz przed budynkiem. Program wydarzeń zawierał elementy bezpośrednio nawiązujące do projektu Pawilonu Polski, czyli sadu oraz jabłka, odwiedzający zostali zaproszeni do Cudownej Krainy Jabłka - The Wonderland of Apple z całą feerią barw i kształtów, atrakcyjnością, różnorodnością, pozytywną energią i ze smacznym polskim jabłkiem w roli głównej. Dziewięć tygodni aktywności i promocji Polski  w strefie przed Pawilonem Polski oraz w sali regionów połączyła spójna, prosta opowieść o jabłku, które rośnie i dojrzewa w towarzystwie odwiedzających Pawilon Polski.

Tydzień Województwa Świętokrzyskiego

Tydzień regionalny województwa świętokrzyskiego podczas Wystawy Światowej EXPO 2015 w Mediolanie odbył się w dniach 7-11 września. Poza wystawą regionalnych produktów, takich jak krzemień pasiasty, szkło Wrześniaka czy doceniana na całym świecie porcelana z Ćmielowa, zaprezentowane zostały możliwości biznesowe w oparciu o dwa kluczowe sektory regionu: nowoczesne rolnictwo i przetwórstwo spożywcze, a także turystykę zdrowotną i prozdrowotną.

8 września odbyła się konferencja oraz sesja spotkań b2b pod hasłem „Sektor spożywczy filarem gospodarki Regionu Świętokrzyskiego”.  Była to doskonała okazja do tego, by zaprezentować możliwości produkcyjne i eksportowe świętokrzyskich producentów owoców, warzyw, wyrobów wędliniarskich i nabiału oraz produktów liofilizowanych, ziół i herbat.

Tygodnie Wzornictwa Przemysłowego

Począwszy od 13 września, Dnia Polski na Wystawie Światowej EXPO 2015, przez dwa kolejne tygodnie w Pawilonie Polski gościł Instytut Wzornictwa Przemysłowego, który zaprezentował Wystawę „Stół Polski. La Tavola Polacca”. Wystawa cyła częścią projektu indywidualnego Instytutu Wzornictwa Przemysłowego  „Wzornictwo – Biznes – Zysk”   współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Wystawa „Stół Polski. La Tavola Polacca” to 33 najlepsze produkty polskiego wzornictwa przemysłowego związane z kulturą stołu i jedzenia. Znalazły się na niej tradycyjne polskie marki takie jak Ćmielów, Krosno, Hefra, a także projekty młodych i ambitnych projektantów, współczesne "koncepty stołowe" – takie jak szpatułki do podawania jedzenia zaprojektowane przez Rygalik Studio, czy talerzyki do fingerfood młodej grupy projektowej Kabo&Pydo.

Tygodnie Miasta Łodzi

 Łódź była jedynym polskim miastem, które zaprezentowało się indywidualnie podczas EXPO 2015. Polska i Miasto Łódź ubiegają się o prawa do organizacji EXPO International 2022. Między 28 września a 11 października miasto we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju zaprezentowało się jako centrum rewitalizacji, stolica przemysłów kreatywnych, miasto ludzi aktywnych i ambitnych, zmieniających swoje otoczenie. Scenariusz promocji w trakcie Tygodnia Miasta Łodzi obejmował między innymi prezentację ekspozycji w Pawilonie Polski, a także szereg atrakcji skierowanych do zwiedzających EXPO 2015, w tym malowanie murali przed Pawilonem Polski, warsztaty nt. rewitalizacji, program artystyczny na scenie czy happening w centrum Mediolanu pt. "Droga do Łodzi". 3 października odbyło się spotkanie ze wszystkimi Komisarzami Generalnymi, Międzynarodowym Biurem Wystaw i organizatorami EXPO 2015 w Pawilonie Polskim, co było doskonałą okazją do promocji kandydatury na forum międzynarodowym.

 Tydzień sektora ICT

 Między 12 a 18 października a Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie trwał Tydzień Polskiej Branży ICT, organizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji oraz Ministerstwem Gospodarki.  Do reprezentacji Polski w czasie Tygodnia zostały zaproszone firmy Digital Core Design, Game Technologies, Infinity HQ, InPho Tech, MGGP Aero, Sportovia, OMNI3D i OORT Europe.

Zgodnie z przewidywaniami Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji w 2020 roku sektor ICT w Polsce, dzięki zaangażowaniu między innymi środków unijnych, może odpowiadać nawet za 15% polskiego PKB. Tydzień Polskiej Branży ICT podczas EXPO 2015 przybliżył ten cel, stwarzając polskim innowacyjnym firmom możliwość prezentacji przed międzynarodową publicznością. Założeniem Tygodnia Polskiej Branży ICT na EXPO 2015 w Mediolanie było pokazanie najciekawszych innowacji z Polski w kontekście hasła przewodniego Wystawy – „Wyżywienie planety, energia dla życia”.  Firmy, które reprezentują Polskę na Tygodniu Polskiej Branży ICT, zostały wyłonione w konkursie organizowanym przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Dni Województwa Podkarpackiego

 Między 22 a 24 października na EXPO prezentowało się województwo podkarpackie. Etniczne brzmienia, specjały podkarpackiej kuchni, zabawa na symulatorze lotów, a do tego wystawa prac malarskich oraz nowy film reklamowy o smakach i walorach turystycznych Podkarpacia – tak wyglądał plan województwa podkarpackiego na Expo 2015 w Mediolanie. Na scenie przed pawilonem prezentował się zespół Karczmarze, prezentujący muzykę etniczną z terenów pogranicza, łączącą brzmienia polskie, ukraińskie, łemkowskie, słowackie, węgierskie, żydowskie, a nawet bałkańskie. Po każdym z koncertów odbywała się  degustacja przysmaków prosto z Podkarpacia – do gości trafiały suszone owoce, miody, sery, wędliny i pieczywo.

Tydzień Województwa Mazowieckiego

 Na zakończenie Wystawy Światowej EXPO 2015 prezentowało się województwo mazowieckie. Na scenie przed Pawilonem Polski wystąpił zespól muzyczny Beatboxerów - Pejot,Fet&Bobby, który w swoich koncertach miesza wszelakie gatunki muzyczne, począwszy od House, przez szeroko rozpoznawalną muzykę elektroniczną, kończąc na Soul'u, brzmieniach Jazzowych, rapie, a nawet muzyce klasycznej. Towarzyszył im tancerz breakdance, Bboy Dep-One. Mazowsze zaprezentowało również DJ Chopin Projekt – serię unikalnych koncertów muzyki Fryderyka Chopina w najbardziej nowoczesnym ujęciu: z  udziałem DJ, z miksowaną na żywo muzyką, specjalnie przygotowanymi efektami wizualnymi i światłami. Ten niezapomniany spektakl muzyczny, który kila razy dziennie odbywał się w Sali Ażurowej Pawilonu Polski, przygotowali pianista Bartek Kominek i DJ Wojtek Długosz. Muzycznym występom towarzyszyły degustacje polskiej kuchni – soków, pierogów i strucli.