Polska na EXPO 2015 w Mediolanie. Efekty działań komunikacyjnych

Zakończona 31 października Wystawa Światowa EXPO 2015 w Mediolanie to wydarzenie o wyjątkowym znaczeniu gospodarczym oraz promocyjnym. Celem udziału Polski w tegorocznej Wystawie była budowa wizerunku naszego kraju jako atrakcyjnego gospodarczo partnera, miejsca do nawiązywania wartościowych kontaktów handlowych oraz lokowania inwestycji. Ten przekaz dotarł bezpośrednio do 1,6 mln osób odwiedzających Pawilon Polski oraz do niemal 16 milionów odbiorców kampanii online.

 Wystawy Światowe ze względu na swój prestiż oraz skalę przedsięwzięcia są uznawane za najważniejsze wydarzenia promocyjne na świecie, a ich masowy charakter pozwala dotrzeć do wyjątkowo szerokiego grona odbiorców. EXPO 2015 stwarza okazję do budowania wizerunku polskiej gospodarki w szczególności wśród polskiej i włoskiej opinii publicznej, odbiorców instytucjonalnych, tj. polityków, przedstawicieli administracji centralnej oraz jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców oraz przedstawicieli organizacji branżowych.

Kampania online

Efekty działań promocyjnych w Internecie przerosły oczekiwania organizatorów. Stronę www.expo.gov.pl  odwiedziło ponad 2 mln osób, głównie Włochów i Polaków. W ciągu 6 miesięcy w serwisie pojawiło się ponad 600 artykułów i  ponad 80 filmów, które odtworzono około 100 tys. razy. Użytkownicy spędzili na stronie łącznie 7 i pół roku. Społeczność zbudowana wokół polskiej obecności na EXPO w Mediolanie to niemal 60 tysięcy osób z całego świata, głównie Włoch. W ramach działań komunikacyjnych online został stworzony profil na YouTube, Twitterze oraz Facebooku, który jest drugim największym profilem wśród wszystkich poświęconych pawilonom narodowym na EXPO w Mediolanie. Pod względem zaangażowania użytkowników profil PolandatEXPO jest zaś niekwestionowanym liderem.

Łącznie działania w mediach społecznościowych dotarły do prawie 16 milionów użytkowników, a to ponad 15-krotnie więcej niż pierwotnie szacowano.

Działania w blogosferze

Działania komunikacyjne związane z udziałem Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 były również skierowane do przedstawicieli blogosfery. Przez dwa ostatnie miesiące Wystawy trwał konkurs dla blogerów kulinarnych z Polski i Włoch, którzy w oparciu o przekazane polskie produkty przygotowywali potrawy w kategorii śniadanie, przystawka/zupa, danie główne oraz deser. Konkurs stanowił kontynuację nowoczesnego spojrzenia na polską sztukę kulinarną, które znalazło swoje odzwierciedlenie w książce kucharskiej „Apetyt na Polskę”,  przygotowanej w ramach programu promocji gospodarczej towarzyszącego udziałowi Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015. Partnerem merytorycznym projektu był magazyn USTA.

W efekcie działań skierowanych do blogerów na 10 polskich i 10 włoskich blogach oraz w sekcji konkursowej na stronie www.expo.gov.pl pojawiło się łącznie 80 autorskich przepisów, będących kreatywną interpretacją polskich tradycji kulinarnych. Uczestnicy chętnie informowali o przedsięwzięciu we własnych kanałach społecznościowych: Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest, generując łącznie ponad 500 wpisów.

Działania public relations

Przez 6 miesięcy Wystawy Światowej EXPO 2015 funkcjonowało biuro prasowe, współpracujące regularnie z przedstawicielami polskich i zagranicznych mediów. Działania obejmowały pozyskanie patronów medialnych, organizację 10 konferencji prasowych oraz briefingów w Polsce i we Włoszech oraz koordynację 6 misji dziennikarskich. Efektem działań komunikacyjnych jest niemal 2000 publikacji w mediach tradycyjnych w Polsce, a także wartościowe publikacje w mediach zagranicznych, w szczególności włoskich.

Patronat medialny nad udziałem Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 objęły: Polskie Radio, Telewizja Polska S.A., Polska Agencja Prasowa, „Puls Biznesu”, portal bankier.pl, magazyn „USTA” oraz magazyn „Rynek Spożywczy”.

Kampania reklamowa w mediach tradycyjnych

Równie istotnym elementem promocji, realizowanym równolegle z działaniami w Internecie, była kampania tradycyjna. To wspólne przedsięwzięcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Polskiej Organizacji Turystycznej, które zagwarantowało stałą obecność informacji o Polsce we włoskich stacjach telewizyjnych oraz przestrzeni miejskiej Mediolanu od maja do września 2015 r. Kampania reklamowa z udziałem Katarzyny Smutniak oraz Zbigniewa Bońka dotarła do 1,5 miliona osób.

Pobierz: PDF, doc, txt