11.06.2015 Polska na EXPO 2015: 40 dni, 150 000 gości, ponad 3,5 tony rozdanych jabłek

Degustacje jabłek grójeckich oraz rogala świętomarcińskiego, pokazy kuchni molekularnej, cydr z Dobronia, soki z Kałęczewa, kulinarne interpretacje współczesnego designu w prezentacji „Smak przedmiotu” – to jedne z licznych atrakcji Pawilonu Polskiego na EXPO 2015. W ten sposób przez 40 dni na Wystawie Światowej w Mediolanie Polska przyciągnęła już niemal 150 000 odwiedzających. W myśl tematu przewodniego tegorocznej Wystawy Światowej, „Wyżywienie planety, energia dla życia”, kluczowym założeniem naszej ekspozycji jest wsparcie polskich przedsiębiorców z sektora rolno-spożywczego w budowaniu trwałych relacji z partnerami zagranicznymi. Temu również podporządkowany jest program gospodarczy, który realizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

- Sektor rolno-spożywczy jest siłą polskiego eksportu, jego wartość wynosi już niemal 20 mld euro.  EXPO 2015 stwarza więc doskonałą okazję nie tylko do tego, by pochwalić się naszymi osiągnięciami, ale również by otwierać nowe możliwości przed polskimi przedsiębiorcami. Dlatego nasza obecność na tegorocznej Wystawie Światowej nie ogranicza się do imponującego Pawilonu, który podziwiają goście z całego świata. Nasza obecność to również bogaty program aktywizacji dla polskich firm, a także zmieniające się cyklicznie wystawy regionalne, które prezentują potencjał lokalnych producentów oraz przetwórców żywności. Po 40 dniach możemy z satysfakcją przyznać, że taka strategia udziału Polski w EXPO 2015 świetnie się sprawdza, a  liczba polskich przedsiębiorców, którzy dzięki tegorocznej Wystawie Światowej osiągają wymierne korzyści, wciąż rośnie – przyznaje Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

 Pawilon Polski

Pawilon Polski jest czwartym co do wielkości pawilonem wśród wszystkich krajów biorących udział w EXPO 2015. Od pierwszych dni Wystawy Pawilon zachwyca zwiedzających wyjątkową elewacją, nawiązującą do typowych dla polskiego krajobrazu drewnianych skrzynek na jabłka. Zaraz po wejściu do Pawilonu goście kierują się do otoczonego lustrami sadu jabłoni, umieszczonego na górnej kondygnacji. Na niemal 1400 mkw. przestrzeni ekspozycyjnej znajdują się ponadto m.in. restauracja serwująca dania kuchni polskiej, sklep z polskimi produktami, sala kinowa, instalacja multimedialna prezentująca polski przemysł rolno-spożywczy, przestrzeń zabawy interaktywnej czy wystawy czasowe realizowane we współpracy z regionami i partnerami zaangażowanymi w udział Polski w EXPO 2015.

 

W każdym tygodniu na odwiedzających Pawilon Polski czekają dodatkowe atrakcje prezentujące atuty polskiej kultury, gospodarki czy turystyki. Do tej pory odbyły się: Tydzień Polski Wschodniej, Tydzień Polskiej Turystyki, Tydzień Województwa Pomorskiego.

Tydzień Polski Wschodniej

Tydzień Polski Wschodniej w dniach 11-17 maja zainaugurował tygodnie tematyczne w Pawilonie Polski. Dzięki serii wydarzeń o charakterze artystycznym, biznesowym oraz promocyjnym zaprezentowany został potencjał województw: Podkarpackiego, Podlaskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Świętokrzyskiego oraz Lubelskiego. Kulminacją tego tygodnia była Konferencja Polski Wschodniej z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz województw Polski Wschodniej, którzy dyskutowali na temat konkurencyjności wiodących sektorów regionu. Obchody tygodnia uświetnił występ polskiej mezzosopranistki, Alicji Węgorzewskiej, wystawa prac Rafała Olbińskiego, a także pokazy kulinarne Karola Okrasy.

Tydzień Polskiej Turystyki

Organizatorem Tygodnia Polskiej Turystyki, który odbywał się między 18 a 24 maja w Mediolanie była Polska Organizacja Turystyczna. Turystyczny potencjał naszego kraju został zaprezentowany m.in. dzięki mobilnemu punktowi informacji turystycznej, ławeczkom multimedialnym, symulatorowi rowerowemu 5D, kreacjom z bursztynu, pokazom laserowym oraz występom artystycznym. Wszystkim działaniom zarówno w Pawilonie Polski, jak i w przestrzeni miejskiej Mediolanu, towarzyszyło hasło „Poland. Come and find all colours of life”. Partnerami Polskiej Organizacji Turystycznej były polskie regiony i miasta, dla których udział w EXPO 2015 stanowił okazję do szerokiego przedstawienia oferty turystycznej zagranicznym odbiorcom: Miasto Stołeczne Warszawa, Wrocław i Dolny Śląsk, Kraków i Małopolska, Lublin i Województwo Lubelskie, Województwo Podlaskie oraz Związek Miast i Gmin Morskich.

Tydzień Województwa Pomorskiego

Między 1 a 7 czerwca gospodarzem Pawilonu Polski było Województwo Pomorskie. Wśród wielu atrakcji, jakie zaprezentował region, znalazły się m.in. prawdziwy piasek z sopockiej plaży, specjały pomorskiej kuchni, wystawa bursztynu, podkreślająca związki pomiędzy sztuką kulinarną a designem prezentacja „Smak przedmiotu”, a także klubowa muzyka z Trójmiasta. Pomorskie przygotowało również bogaty program turystyczny i gospodarczy – seminaria tematyczne, a także Pomorska Gala Biznesu przyciągnęły setki przedsiębiorców, którzy mieli okazję, by nawiązać bezpośrednie relacje biznesowe. Udział Województwa Pomorskiego w Wystawie Światowej
EXPO 2015 jest finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, a jego liderem jest Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Obecnie w Pawilonie Polski trwa Tydzień Województwa Łódzkiego, a w najbliższym czasie zaprezentują się Województwo Kujawsko-Pomorskie oraz Województwo Dolnośląskie. 15 czerwca rozpoczyna się zaś Tydzień Kosmiczny.

Program gospodarczy

Podstawą stworzenia strategii udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w odniesieniu do promocji gospodarczej stała się przygotowana we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa lista polskich produktów spożywczych z największym potencjałem eksportowym. Program realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zakłada więc wsparcie rozwoju handlu zagranicznego branż spożywczej, rolniczej oraz przetwórczej. Przedstawiciele polskich firm biorą udział zarówno w wydarzeniach odbywających się w Pawilonie Polski, jak i targach, seminariach czy misjach gospodarczych na terenie Włoch. W maju polscy przedsiębiorcy uczestniczyli  m.in. w jednym z najważniejszych w Europie wydarzeń gospodarczych kierowanych do profesjonalistów, targach Tutto Food oraz giełdzie kooperacyjnej dla branży bezpieczeństwa żywności – Mission for Growth.

Targi Tutto Food

Między 3 a 6 maja w Mediolanie odbyły się Międzynarodowe Targi Spożywcze Tutto Food. To jedno z najważniejszych w Europie wydarzeń gospodarczych kierowanych do profesjonalistów, wśród których znaleźli się agenci handlowi, importerzy, dystrybutorzy oraz managerowie placówek gastronomicznych. Ekspozycję o powierzchni ponad 120 000 m2 odwiedziło 50 000 gości.

W ramach realizacji programu aktywizacji polskich przedsiębiorców Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zorganizowała stoisko narodowe, na którym zaprezentowane zostały polskie produkty, m.in. owoce, soki, nabiał, słodycze, mięso, wędliny, produkty zielarskie. Podczas targów odbyło się również seminarium informacyjno-promocyjne poświęcone polskiej branży spożywczej, a także spotkania z zagranicznymi przedsiębiorcami.

Giełda kooperacyjna dla branży bezpieczeństwa żywności – Mission for Growth

6 i 7 maja w centrum Mediolanu odbyła się giełda kooperacyjna z udziałem firm reprezentujących branżę bezpieczeństwa żywności. Dzięki serii bilateralnych, 30-minutowych spotkań uczestnicy mieli okazję zapoznania się z profilem działalności zagranicznych przedsiębiorstw oraz nawiązania współpracy gospodarczej. W giełdzie udział wzięło ponad 300 firm z całego świata, z czego polska reprezentacja stanowiła 10%.

Przez kolejne miesiące polscy przedsiębiorcy będą uczestniczyć w serii targów branżowych we Włoszech (Międzynarodowe Targ Produktów Naturalnych SANA, 12-15 września 2015 r., Bolonia; Międzynarodowe Targi Warzyw i Owoców MACFRUT,  23-25 września 2015 r., Rimini; Międzynarodowe Targi Maszyn i Technologii dla Rolnictwa AGRILEVANTE, 15-18 października 2015 r., Bari). Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości organizuje również misję zakupową przedsiębiorców włoskich do Polski, seminaria naukowe i spotkania networkingowe na temat wspólnych polsko-włoskich projektów badawczo-rozwojowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Rekrutacja na wydarzenia w ramach programu gospodarczego odbywa się na stronie internetowej www.expo.gov.pl: http://expo.gov.pl/promocja-gospodarcza/zglos-swoj-udzial/.

Polscy przedsiębiorcy będą mogli również skorzystać z oferty kojarzenia partnerów biznesowych w ramach platformy spotkań b2b – Expo Business Matching. Elementem wspierającym wizerunek polskich producentów żywności jest również książka kulinarna „Apetyt na Polskę”, która pokazuje nowoczesne oblicze polskiej kuchni. 

Komunikacja

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje program działań komunikacyjnych, które wspierają udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015. Działania prowadzone są głównie we Włoszech oraz w Polsce, a ich celem jest budowa wizerunku Polski jako kraju atrakcyjnego gospodarczo, miejsca do nawiązywania wartościowych kontaktów handlowych oraz lokowania inwestycji.

Podstawowym kanałem komunikacji jest strona internetowa www.expo.gov.pl, która funkcjonuje w trzech wersjach językowych: polskiej, włoskiej oraz angielskiej, a także kanały w mediach społecznościowych: Facebook, Twitter, Youtube. Bezpośrednio przed rozpoczęciem Wystawy przeprowadzona została kampania promocyjna w internecie, która dotarła do ponad 70 milionów użytkowników. Użytkownicy strony spędzili na niej już ponad 30 000 godzin, a więc znacznie ponad 3 lata. Równie spektakularne wyniki notuje profil na portalu Facebook, który zgromadził już ponad 40 000 fanów, co daje mu drugą pozycję pod względem zasięgu wśród profili pawilonów krajowych na EXPO 2015.

 

Równie istotnym elementem promocji, realizowanym równolegle z działaniami w Internecie, jest kampania tradycyjna. To wspólne przedsięwzięcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Polskiej Organizacji Turystycznej, które gwarantuje stałą obecność informacji o Polsce we włoskich stacjach telewizyjnych oraz przestrzeni miejskiej Mediolanu od maja do września 2015 r. Kampania zakłada dotarcie do 1,5 miliona osób.

Aktywny udział polskich przedsiębiorców w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie daje możliwość prezentacji atutów polskiej żywności oraz wykreowania obrazu polskiego przedsiębiorcy jako atrakcyjnego partnera biznesowego w oczach odbiorców z całego świata, przyczyniając się tym samym do wzmocnienia potencjału eksportowego polskich produktów spożywczych. Udział Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 został wpisany w projekt „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” w ramach Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka”. Jego głównym założeniem jest budowa autentycznego i trwałego zaufania dla marki POLSKA i Marki Polskiej Gospodarki poprzez przedstawienie Polski jako atrakcyjnego partnera na rynku międzynarodowym.

Do pobrania: PDF, doc., txt