Prezes PARP podsumowuje polską obecność na EXPO

Bożena Lublińska-Kasprzak
Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości


PREZES PARP PODSUMOWUJE  OBECNOŚĆ POLSKI
NA WYSTAWIE ŚWIATOWEJ EXPO 2015

Wraz z końcem października zakończyła się Wystawa Światowa EXPO 2015 w Mediolanie, największe wydarzenie wystawiennicze na świecie, na którym prezentowało się niemal 150 państw i organizacji, przyciągając ponad 21 milionów odwiedzających. Biorąc pod uwagę olbrzymią skalę wydarzenia, zainteresowanie przekraczające oczekiwania organizatorów oraz wyjątkowo mocną konkurencję jako organizator udziału Polski w tym wydarzeniu z dumą mogę dziś mówić o polskim sukcesie. Nasza obecność na Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie była wyjątkowo wyrazista, a Pawilon Polski odwiedziło niemal 1,7 mln osób, a więc ponad dwukrotnie więcej niż początkowo zakładaliśmy. Wyrazy uznania płynęły do nas od przedstawicieli rządów, sportowców, artystów, polityków czy dziennikarzy, których mieliśmy przyjemność gościć w Pawilonie Polski. O sukcesie wizerunkowym świadczą również efekty naszych działań komunikacyjnych – z informacją o naszym udziale w EXPO 2015 dotarliśmy do 100 mln odbiorców kampanii online, a także licznych dziennikarzy i blogerów, którzy tylko w mediach polskich napisali o nas niemal 3000 razy.

Czym zachwycaliśmy świat? Jako jedni z nielicznych postawiliśmy na złożoną i dynamiczną prezentację, opartą o ekspozycję stałą oraz zmieniające się cyklicznie prezentacje regionalne. Wyszliśmy z założenia, że tematyka wystawy – „Wyżywienie planety, energia dla życia” wręcz zmusza nas do tego, by zaprezentować potencjał sektora rolno-spożywczego w poszczególnych regionach. To właśnie doskonałe, lokalne produkty spożywcze oraz odmienne w różnych województwach tradycje kulinarne promowaliśmy, podkreślając ich znaczenie dla rozwoju przedsiębiorczości w tym sektorze. Przez 6 miesięcy zorganizowanych zostało 21 tygodni regionalnych i tematycznych, prezentowały się m.in. Dolny Śląsk, Mazowsze, Małopolska, Pomorze, Świętokrzyskie, Podkarpackie. Każda z tych wystaw była cennym uzupełnieniem stałej ekspozycji w Pawilonie Polski.

Najważniejszym celem, jaki postawiliśmy sobie jako organizator udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015, było wsparcie polskich przedsiębiorców w poszukiwaniu nowych rynków zbytu oraz budowaniu trwałych relacji handlowych z partnerami zagranicznymi. Prezentowaliśmy atuty polskiej żywności, realizując wieloaspektowy program gospodarczy, obejmujący m.in. 5 stoisk narodowych na targach branżowych we Włoszech, 9 giełd kooperacyjnych, 5 pokazów kulinarnych, konferencje naukowe, spotkania networkingowe, misje zakupowe. Efektem naszych działań było ponad 1000 spotkań pomiędzy polskimi a włoskimi przedsiębiorcami, co w bezpośredni sposób wpływa na nawiązywanie nowych kontraktów biznesowych, wzmocnienie wizerunku polskiego przedsiębiorcy jako atrakcyjnego partnera biznesowego, a tym samym wzrost potencjału eksportowego polskich produktów spożywczych.

Drugim, równie ważnym aspektem, poprzez który promowaliśmy nasz kraj wśród zagranicznych odbiorców, była kultura. Na szczególną uwagę zasługuje bardzo owocna współpraca z Filharmonią Narodową, dzięki której przez 13 tygodni w Pawilonie Polski odbywały się recitale młodych, polskich pianistów oraz transmisje koncertów w ramach XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. W wydarzenia kulturalne obfitował również Dzień Polski, który obchodziliśmy 13 września. Zwieńczeniem oficjalnych obchodów Dnia Polski był koncert galowy Orkiestry Warszawskiej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka i pianisty Andrzeja Wiercińskiego na jednej z najsłynniejszych mediolańskich scen muzycznych – Auditorium di Milano. W programie znalazł się koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina, a także Symfonię „Tansman Epizody” op. 85 na orkiestrę i fortepian i organy obbligato. Była  to premiera wykonania tego utworu we Włoszech. 13 września została zainaugurowana również wystawa „Stół Polski” – ekspozycja przygotowana przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego przedstawiająca 33 najlepsze produkty polskiego wzornictwa przemysłowego związane z kulturą stołu i jedzenia.

Popularność Pawilonu Polski oraz wszystkich innych naszych aktywności, które w ramach programu promocji gospodarczej prowadziliśmy na rynku polskim jest potwierdzeniem atrakcyjności naszych propozycji: staraliśmy się się na przemian prezentować sztukę i gospodarkę.

W moich oczach EXPO 2015 w Mediolanie to wyjątkowe przedsięwzięcie również ze względu na zaangażowanie i owocną współpracę tak licznych instytucji, które na zasadach partnerskich uczestniczyły w przygotowaniu i realizacji projektu. Bez ich wysiłku, oddania i kreatywności nasz sukces nie byłby możliwy. Pragnę serdecznie podziękować Ministerstwu Gospodarki, Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Polskiej Organizacji Turystycznej, Agencji Rozwoju Rynku Rolnego, Instytutowi Adama Mickiewicza, Instytutowi Wzornictwa Przemysłowego, Filharmonii Narodowej, Poczcie Polskiej oraz  urzędom marszałkowskim regionów, które współtworzyły ekspozycję w Pawilonie Polski. Serdecznie dziękuję również patronom medialnym udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015, którzy przyczynili się do upowszechnienia informacji o naszych działaniach: Telewizji Polskiej, Polskiemu Radiu, Polskiej Agencji Prasowej, dziennikowi „Puls Biznesu”, portalowi bankier.pl, magazynowi „USTA” oraz magazynowi „Rynek Spożywczy”.

Wyrazy uznania kieruję również do wszystkich pracowników Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, którzy byli zaangażowani w projekt EXPO 2015, pracując zarówno w Warszawie, jak i w Mediolanie. Będziemy dążyć do tego, by kapitał, jaki wspólnie zbudowaliśmy dzięki udziałowi Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 – zarówno na płaszczyźnie wizerunkowej, jak i biznesowej, wykorzystać w przyszłości możliwie najlepiej.