EXPO z korzyścią dla przedsiębiorcy

5 stoisk narodowych na targach branżowych we Włoszech, 9 giełd kooperacyjnych, 5 pokazów kulinarnych, konferencje naukowe, spotkania networkingowe, misje zakupowe – to elementy programu gospodarczego, który towarzyszył udziałowi Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie. Efektem kilkumiesięcznych działań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jest ponad 1000 spotkań b2b pomiędzy polskimi a włoskimi przedsiębiorcami, co w bezpośredni sposób wpływa na nawiązywanie nowych kontraktów biznesowych.

Wieloaspektowy program realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zakładał wsparcie rozwoju handlu zagranicznego branż spożywczej, rolniczej oraz przetwórczej. Poprzez możliwość prezentacji atutów polskiej żywności wydarzenia towarzyszące udziałowi Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 przyczyniły się do wzmocnienia wizerunku polskiego przedsiębiorcy jako atrakcyjnego partnera biznesowego, a tym samym wzrostu potencjału eksportowego polskich produktów spożywczych.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości była odpowiedzialna w tym roku za organizację polskich stoisk narodowych na targach branżowych we Włoszech, tj. Międzynarodowych Targach Produktów Spożywczych TUTTO FOOD (3-6 maja 2015 r., Mediolan), Międzynarodowych Targach Produktów Naturalnych SANA, (12-15 września 2015 r., Bolonia), Międzynarodowych Targach Warzyw i Owoców MACFRUT,  (23-25 września 2015 r., Rimini),  Międzynarodowych Targach Maszyn i Technologii dla Rolnictwa AGRILEVANTE w Bari (wrzesień 2015), podczas których polskie firmy odbyły ponad 800 spotkań z zagranicznymi partnerami.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zorganizowała także giełdę kooperacyjną dla polskich i włoskich przedsiębiorców podczas Targów Polagra Food. Na wydarzenie zaproszeni zostali przedstawiciele firm oraz innych podmiotów działających w szeroko pojętej branży spożywczej, w tym sektorów: żywność i napoje, HoReCa, technologie spożywcze, opakowania, logistyka.

Elementem programu promocji gospodarczej gospodarczego towarzyszącego udziałowi Polski na Wystawie Światowej EXPO 2015 było również 5 pokazów kulinarnych, w których uczestniczyło ponad 230 gości z Włoch. W czerwcu odbyła pierwsza tura pokazów kulinarnych we Włoszech, we wrześniu zaś druga. Celem spotkań w Mediolanie, Rzymie, Turynie i Neapolu była prezentacja polskich tradycji kulinarnych oraz polskich producentów żywności wśród włoskich odbiorców. Organizatorzy pokazów kulinarnych podkreślają duże podobieństwo pomiędzy polską i włoską obyczajowością, tradycją wspólnego gotowania oraz celebrowania posiłków. Przedstawienie możliwości wykorzystania polskich składników w daniach kuchni włoskiej oraz upowszechnienie polskich marek oraz produktów spożywczych przyczynia się do podtrzymania tendencji wzrostowej eksportu polskich produktów do Włoch. W spotkaniach udział wzięli importerzy produktów spożywczych, dziennikarze, blogerzy kulinarni, przedstawiciele stowarzyszeń i izb branżowych, restauratorzy, a także przedstawiciele szkół gastronomicznych.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z ośrodkiem Enterprise Europe Network w Lombardii zorganizowała 9 giełd kooperacyjnych, m.in. dla przedsiębiorstw z branży spożywczej, z branży maszyn rolniczych, z branży ochrony środowiska i odnawialnych źródeł energii,  branży przemysłów kreatywnych. Dzięki nim polscy przedsiębiorcy odbyli łącznie ponad 100 spotkań b2b. 

Program aktywizacji polskich przedsiębiorców przemysłu rolno-spożywczego obejmował również seminaria naukowe i spotkania networkingowe organizowane w Pawilonie Polski. Wśród nich wymienić należy Dzień Polskiej Nauki, Konferencję „Wkład Polski w zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie”, Tydzień Technologii Kosmicznych, seminarium GreenEvo czy Tydzień Polskiego Sektora ICT. W Pawilonie Polski odbyło się również kilkanaście konferencji gospodarczych organizowanych przez regiony, które w tygodniowych sekwencjach prezentowały się podczas Wystawy Światowej EXPO 2015 w Mediolanie.

Elementem wspierającym wizerunek polskich producentów żywności jest również książka kulinarna „Apetyt na Polskę”. To publikacja przygotowana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z uznanymi ekspertami branży kulinarnej. Stanowi nową interpretację polskiej tradycji – prezentuje Polskę jako kraj niezwykłego bogactwa naturalnego i kreatywnej myśli kulinarnej, będąc wartościowym uzupełnieniem programu promocji gospodarczej w ramach EXPO 2015. W ciągu minionych sześciu miesięcy zdobyła uznanie włoskich i polskich przedsiębiorców, członków delegacji oficjalnych, dziennikarzy oraz innych gości Pawilonu Polski na Wystawie Światowej EXPO 2015. Cennym wyróżnieniem jest również tytuł Najlepszej Książki Kucharskiej Roku 2015, który „Apetyt na Polskę” otrzymał w piątej edycji konkursu Poland 100 Best Restaurants.